sunnuntai 4. heinäkuuta 2010

savos (toka yritys)



Jospa se nyt onnistuis...!

Oltiin siis äitin kaa reissaamassa Suomessa männäviikolla. Lähdettiin viime viikon torstaina ja tultii nyt torstaina takas Hesaan. Yleensä ku ollaan reissussa, ni ollaan vaan max 4 yötä, mut oli kivaa olla kokonainen viikko poissa kotoo.

Juhannukseksi mentiin tapamme mukaan Keuruulle konffaan (Euroopan suurin helluntaiseurakuntien konferenssi). Rebekka ja Noomi olivat tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana, mistä mä olin niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ilonen!!!! Oon odottanu niien tulevan mukaan Rebekan syntymästä asti! Tai siis no Noomi synty kaks vuotta Reben jälkeen, mut you know. Olin ylpeä täti ku sain esitellä muksut kaikille tutuille. :)

Teille, jotka ette oo konffassa koskaan käyneet, nii siel on siis iiiso nurmikenttä ja sillä paljon isoja telttoja, missä pidetään saarnoja, musiikkiesityksii, myydään ja esitellään kaikkee. Voi ostaa lettui, pizzaa, paellaa, puuroo, jätskii... Varmaan aika samanmoista ku tavallisil festareil, paitsi ihan erilaista. :D Bongasin maasta YHEN tupakkanatsan! Festareilt löytynee enempi... Tänä vuonna konffas oli kuulemma jotain 32 000 vierasta.

Lapsilleki oli kiitettävästi tekemistä. Oli lastenkokouksia, puuhatelttaa, leikkikenttää yms.


Noomi askarteli (mun avustuksella) hienon sydänpeilin, minkä reunoille laitettiin pumpulia.


Rebekan lemppari oli puuhateltan labyrintti. Tuol labyrintis oli yhes vaihees SATA lasta! Sinne ne vaa katos joistain aukoista ja sieltä niitä mönki koko ajan samaa vauhtia ulos. Kuvassa Reben käsi.


Tyttöjen mielipuuhaa tais olla kuitenkin järvessä pulikoiminen. :)







Kysyin Rebeltä, oisinko saanu kierittää sitä hiekassa, mut en saanu lupaa. Hö! ;)




Noomi sai konffassa lempinimen Puurokorva. Välil se ei niinku YHTÄÄN kuuntele...!




Ootkos koskaan nähny tämmöstä menopelii? :D On kuulemma aqua skipper.


Heli-siskoni löys parkkipaikalta kolme suht kristillist rekkarii ja melkein vieritysten! :D


Harmittelin Helille, ett ku olin pieni, nii pitkil automatkoilla meiän ikkunaan osu paljon ötököitä, mut enää ei. Ni löydettiin sit tää ja mulle tuli parempi mieli.


Heli oli laulamassa muutamissa tilaisuuksissa. :) Jee, oon Heli sust ylpee!




Täs ollaan yks ilta palaamassa konffasta majapaikkaamme Mänttään (vähä yli 20 km matkaa) ja yritän estää Noomii nukkumasta, ett se sais yöllä sit unta. Mua hituc kaduttaa puheeni kuolemasta, ku ettei Rebelle vaa jääny mitää traumoi... :( "Ei se oo, mut se ei vaan taida nousta."


Oltiin ne kolme yötä Mäntäs semmoses opiskelija-asuntolassa. Mä nukuin toises huonees äitin kaa ja viereises huonees nukku Heli typyjen kaa.


Yks päivä lähettiin Helin kanssa konffaan ennen äitii ja tyttöi, ku mul oli musikaaliesitys siel. Saatiin sit vähä myöhemmin äitilt tekstari, ett "Nyt kaikki hyvin, mut Noomi jäi lukkojen taakse huoneeseen". Jotenki ei oltu Helin kaa yhtään yllättyneitä! ;D Äiti sit kerto myöhemmin, ett Noomi oli menny niien nukkumahuoneeseen ja räplänny lukkoa niin, ett oli sit jääny lukkojen taa. Eikä ollu osannu avata ovee itse. Ja huoneen avain oli tietty Helillä mukana konffa-alueella. No äiti oli sit joutunu lähtee hakee vara-avaimen jostai kilsan päästä yhest kahvilast, joka hoitaa noit majotuksen avainasioita. Rebe oli jääny siks aikaa kämpille pitämään oven takaa Noomille seuraa. Ku ovi oli saatu auki, äiti oli laittanu Noomin palauttaa vara-avaimen sille kahvilan tädille ja sanomaan "kiitos". Awwww! :)



Toivottavasti Noomi nyt oppi olemaan lukitsemasta itteensä mihinkään, mistä ei saa ovee itse auki! Mä oletin, ett Noomist olis ollu vaa hauskaa jäädä sinne lukkojen taa (seikkailu!), mut ku kysyin sit myöhemmin asiasta Noomilta, nii kyllä häntä kuulemma oli vähän pelottanu. Ja oli mennyt pöydän alle odottamaan, ett mummo sai oven auki. Reppana! :'(


Me vähä vuoroteltiin noit lastenvahtivuoroi, ni täs oltiin Reben kaa kahestaan jonottamassa lähetyslettuja. Jonotettii jotai 45 min! Rebe väritti nurtsilla Viidakkokirja-värityskirjaansa. :)


Rebe sano, ett oli parhaita lettuja ikinä. :) Mut onneks oltiin käyty just syömässä kunnonruokaa ennen lettui, ni Rebe ei jaksanu syyä lettuunsa kokonaan! Mä sain syyä jämät! HÄHÄÄ! Siis oman lettuni lisäksi! Nammm mä sanon!


Noomil on ollu vähä vaikeuksii ton syömisen kanssa. Mut keksittiin Helin kaa, ett ku Noomin vessassakäyntikin luonnistuu parhaiten kieltämällä sitä menemästä vessaan, ni sanottiin, ett "Älä missään tapauksessa syö, se ruoka on myrkyllistä". Joha alko ruoka maistua! ;D Sitä "myrkyllisempää" mitä terveellisempi ruoka-aine kyseessä. ;)


Se mun piti vielä kertoo Noomista (Heliltä kuulin), ett ku lapsilha oli nimikyltit selässä eksymisen varalta, ni Heli sit ohjeisti tyttöjä, mitä pitää tehä jos eksyy: Ekaks pitäis jäädä paikoilleen seisomaan ja odottaa, että Heli, mummo tai mä tultais hakee. Ellei, ni pitäis kertoo jollekulle muulle aikuiselle, että on eksynyt. Ohjeet kuultuaan Noomi oli lähteny kävelee Helistä poispäin, johon Heli: "Mihis sä luulet nyt meneväsi?" Noomi: "No nythän mä voin mennä hukkaan." ;DDDDDDD

Kolme yötä siis konffassa. Sit Heli ja muksut lähti kotiin ja mä jatkoin äitin kaa Siilinjärvelle (siel Kuopion likeel). JES! Kesän ehdoton kohokohta!!!


Näkymä Eila-tätini (paikka mis aina majaillaan savos ollessamme) takapihalta. Ei paha!

Anni-serkkunikin oli siel Timonsa ja Otsonsa kanssa. :) Ja Mari-serkku Emmansa kanssa. Ja Tomi-serkun Jennakin tuli myöhemmin. Olj kivvoo!!!


Etsi kuvasta Otso.





Hihii, ihana Otso ja irokeesi!


Aina Siilissä käydessäni pitää sukulaisten luona vierailemisen ohella päästä käymään kirppiksillä!




Toi sohva oli aivan IHANA!!! Harmittaa, ett aina ku löydän jonku ihanan sohvan, nii oon jossain kaukana kotoota (ja etten tarvii sohvaa). Kuvassa Emma. :D


Yks aamu ku olin valveilla ennen muita, ni menin takapihan laiturille valokuvaamaan.





Ötökkä lumpeella. Jos osaat tehä lajimäärityksen, nii kerro. Mä en tunne ötököit just yhtään.


Pelattiin Siilis tosi kivaa pelii nimelt Kubb! Jos oot pelannu joskus Mölkkyy, nii tää on paljo kivempi! :)


Toinen sikakiva peli, mitä pelattiin, oli Rummikub. Anni osti sen kirpparilta kahella eurolla.


Käytiin Savos käydessämme treffaamassa myös kahta enooni (yks eno jäi tapaamatta). Heikki-enon luona mentii Emman kanssa melkein heti kattomaan, löytyiskö kissanpentuja. Nähtiin nääs pihalla kaks isoo oranssii, mitkä todennäkösesti ovat viime kesänä kuvaamani kaks pientä oranssii. :)


Löydettiin navetan parvelta heinien seasta kissanpesä! Jipiii!


Isol oranssil oli kolme sulosta pentua! Kaks mustaa ja yks oranssi. Voi miten ne oli söpösii!


Vietiin kaks kissanpoikaa sisälle tupaan näytille. Oisin ottanut sen kolmannenkin, mut kak pentuu siepattuamme emo rupes puolustaa sitä viimestä, ni päätin sit jättää sen pesäänsä emon lohduksi. Ku tuskin se emo tajus, ett ollaan tuomas pennut viel takas, ni jäipä viel yks lapsonen jälelle.


Tuituiii! Ne pennut ei oikeen viel osannu kunnol ees kävellä. Ja tää oranssi varsinki nauku aika peloissaan... ;p Ku vietiin pennut Emman ja Annin kaa sit takas sinne navettaan, ni kyl se emo sit kehräs ku sitä rapsutti korvan takaa. Ei katkeroitunu.


Emma löys netistä sivuston, mis voi pelaa ilmaseks Marioo! Voi ONNEKS tää kävi ilmi vasta vikana iltana, ku muuten mul ois saattanu mennä koko loma pelatessa. :D Tää Mario on niiiiiin pop!


Oltiin Siiliski kolme yötä. Sit huristettii äitin kaa autol Asikkalaan Maija-tätini mökille. Se aikoo myyä mökkinsä pois, ni tää oli sit vika kerta ku päästiin sinne. :( Must mökkeily on ihanaa! Harmi ku ei oo omaa mökkiä! Mut hyttysist en tykkää.


Ihana pikku mökki! Ton pöydän ääressä mä luin illalla kirjaa ja söin Viilistä veitsellä, ku ei ollu lusikoita.


Mun käsittääkseni mustikat kypsyy vasta syksyllä, mut löysimpä pari-kolme jo nyt!


Pullasorsa


Räystäspääsky


Mun villiin nuoruuteeni kuului vahvasti lintuharrastus. En muista tarkkaa määrää, kuinka monta lintulajii oon Suomes nähny, mut yli sata. On olemassa semmonen harvinainen uikku ku härkälintu, enkä oo nähny sitä missään muualla ku Maijan mökillä. Viime kerrasta on mooonta vuotta, ni mä lähin taas etsiskelemään sitä. Kävelin mökin vieres olevan järven toiselle puolelle vesistöön tähyillen, mut ei löytyny härkälintuu. :( Se on tosi ujo laji. Ihan toista maata ku Kauppatorin lokit. Mut oli ihan kivaa tarkkailla luontoo ja ettii sielt kivoi kuvauskohteita. Yks mökkinaapuri varotti mua joutumasta kyyn puremaks. Olin varovainen, mut kyl mua vähä harmitti, etten nähny käärmeitä. Oisin halunnu ottaa kuvan. :)





Mulle tulee tost mieleen toteemipaalu ja King Kong.





ANNIEVELIINA, TÄSSÄ SULLE SHOKKIHOITOOOO!!!11 ;)


Kukahan tuolla punertavassa pallerossa asustaa?


Mää sit heitin toivoni härkälinnun löytämisestä, ku en sitä tuolla retkelläni nähny. Kävin btw heittämäs talviturkin samaisena iltana. Mut seuraavana päivänä, ku menin lukemaan kirjaa yhteen pieneen saareen, mä BONGASIN HÄRKÄLINNUN!!! Kaks plus poikanen! Ja ne meni suht läheltä! Ja mä sain kuvattuu niit! Oon ilonennnn!!!! Ja tuli HIENOI kuvii ottaen huomioon sen, miten ujoi noi oikeesti on! Ja ottaen huomioon sen, ettei mul oo mikään järkkärikamera.


Joo nää on teille jotai tavallisii puluja, mut oon oikeesti ylpee täst! Yhtykää riemuuni!


Tää oli koval zoomil, mutku toi on nii hauska ku sil on kala nokassa. :) Se anto sen sille poikaselleen.


Oon vaan niiiiiin pro!


Mä kattelin, ett onpa tytöillä erikoiset uimapatjat, mut ne oliki oikeita hevosii! :D Tai poneja noi kai on. No jotain meetwursteja kuitenki.

Semmonen oli mun loma pohjoses. :) Kiva ku jaksoit lukee! Ja kiitti blogger ku et tiltannu kesken postaamisen ja kiitti mun sormet, ku ette deletoinu tekstii vahingossa.

12 kommenttia:

Heli kirjoitti...

Hahahha!! Jotenkin toi tyynyllämättämisvideo näytti paljon pahemmalta tietokoneella kuin sun kamerassa! Uskaltaako tyttöjä enää jättää tädin hoitoon :D?

Hieno bongaus, yhdyn iloosi!

Heli kirjoitti...

Ainiin, piti vielä lisätä, että poimittehan te mustikoita silloin Noomin syntymän aikoihinkin. Puolukat tulee syksymmällä. :)

Anonyymi kirjoitti...

Äitiliini kommentoi. Sait tosi ihania kuvia Härkälinnuista. Tuo yksi ötökkä on kai Jätkäjäärä?? Heh heh... En löytänyt aivan samanväristä. mutta kirjastosta saattaisi löytyä. Googlella löytyi paljon mielenkiintoisen näköisiä ötököitä.

Hanna Huokuniemi kirjoitti...

Heli: :DDDD Omalla vastuulla! ;) Lastensuojeluviranomaisille tiedoksi, ett kyseinen tyyny oli tosi pehmoinen. :D Ainii taidettiinki poimii. Muistan kuvasta, missä Rebe lappaa marjoi suuhun kaksin käsin. :)

Äiti: Googlasin jätkäjäärän, mut ei se tainnu olla se. Aika hauska nimi kylläkin tuolla! :D

Heli kirjoitti...

Mulla tuli King-Kongin sijaan mieleen kala.

http://www.castlecomfortdivelodge.com/photogallery/pages/bluefish.html

Anonyymi kirjoitti...

Ihanku mulle ois joskus sanottu et mustikat tulee suunnillee samoihin aikoihin ku horsmat kukkii?=))

Anna kirjoitti...

Mä olin viime viikonlopun Joutsas kaverin luona ja siel myytiin jo toril mustikoit! =) Makso 4e puol litraa.. Oli tosi hyvii..

Ne kissa-kuvat oli muuten tosi söpöi..

Muistatko viel mario-pelin netti-osotetta? =)

Hanna Huokuniemi kirjoitti...

Heli: En saanu tota linkkii auki, ku se ei taia näkyy täs mun pienes kommentti-ikkunassa kokonaisena... :(

Anonyymi: Hyvin paljon mahdollista! :) Nyt oon nähny jo aika paljonki mustikoita luonnos.

Anna: Mustikat on hyviiii! ^___^ Kiitti Anna! Se mario löytyy täältä: http://mario.1001pelit.com/ Siel on paljon erilaisii marioita ja kaikkee muutaki. Älä koukutu! ;)

Paula kirjoitti...

Hienoja kuvia, varsinkin noissa muksukuvissa on mainioita ilmeitä!

Hanna Huokuniemi kirjoitti...

Paula: Kiitti! :)

Anonyymi kirjoitti...

Hyi olkoot tuo video jossa hakkaat tyynyllä siskosi (?) lasta! Oli kuinka pehmeä tyyny tahansa niin ei kyllä aikuismaista käytöstä. :(

Hanna Huokuniemi kirjoitti...

Anonyymi: Olet ehkä oikeassa. :/ Mutta kuten vanhemman tytön hymystä huomasit, ei siinä ketään sattunut. En todellakaan oo ruumiillisen kurituksen kannattaja, eikä nukahtamisesta mitään kuritusta edes ansaitsiskaan. Hätä ei siis ole tämän näköinen. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...